Köpvillkor för www.vbridsport.se

hej@vbridsport.se

Genom att placera en order hos oss accepterar du nedanstående köpvillkor.

NOTERING MAJ 2020: Med anledning av coronaviruset Covid-19: Vi är helt friska och jobbar på i vanlig takt. Vi gör vårt allra yttersta för att ordrar ska gå ut precis så snabbt och smidigt som de brukar göra. Det är dock högt tryck på både leverantörer och fraktbolag. Vi gör vårt yttersta för att du som kund inte ska uppleva några problem, men jag vill ändå flagga för att det kan ta någon extra dag att få paketen, på grund av enormt högt tryck på fraktbolagens terminaler. 

Kundtjänst

Vi försöker alltid svara på mail inom 24 timmar på vardagar. Vi ber er dock respektera att vi i dagsläget inte erbjuder någon kundtjänst via telefon.

Leveranstid

Om du har valt att köpa lagervaror packas och skickas ditt paket inom 2 vardagar, normalt redan samma dag ifall du lägger din order innan kl 13.00. I vanliga fall kommer paketet fram 1-2 dagar efter det skickas, men det kan i vissa dröja några extra dagar. Vid avvikelser kontaktar vi dig, och du har alltid möjlighet att häva köpet vid väsentlig försening som vi är skyldiga till.

Om din beställning innehåller beställningsvaror eller varor som ligger på inköp kan det ta lite längre tid. Det framgår dock direkt på produktsidan hur lång tid du kan förvänta dig att det tar innan vi skickar din order (leveranstiden markeras tydligt i antal dagar på produktsidan). Vanligen tar det bara någon dag extra, men om det är varor som beställs utomlands ifrån, eller som måste tillverkas kan det ta lite extra tid. Det står alltid tydligt hur lång tid det tar innan varorna skickas, och vid förändringar kontaktar vi alltid dig och informerar om detta.

Notera! Om din order innehåller beställningsvaror eller varor som ligger på inköp väntar vi in dessa varor för att skicka hela ordern tillsammans, då det ofta handlar om ett fåtal dagar. I vissa fall dellevererar vi, t.ex. vid stora order eller lång leveranstid, på någon produkt. I dessa fall informerar vi dig självklart.

Dina varor skickas till ett ombud i din närhet.

Frakt

Alla beställningar skickas med DHL, alternativt PostNord vid mycket små försändelser. Om din order innehåller tillskott och tillbehör levereras den fraktfritt vid köp över 790 kr – i annat fall är frakten 59 kr.

Priser

Våra priser visas i svenska kronor, inklusive moms (om inget annat är valt). I varukorgen och kassan ser du alltid en tydlig summering av din totala kostnad, inklusive moms. Momsen är alltid 25%, om inget annat anges. Vid tydliga buggar (fel i systemet) eller tryckfel/skrivfel förbehåller vi oss rätten att korrigera priset till det som är riktigt – vid lagd order med felaktigt pris får du som kund alltid möjlighet att annullera din order.

Hållbarhet

Våra produkter, tillskott liksom foder, ska alltid ha en hållbarhet på minst 3 månader när de skickas från oss.

Betalning

All betalning sker via Klarna Checkout – du kan välja att betala med faktura, delbetalning, kort eller banköverföring. Klarnas villkor gäller vid alla köp.

Ångerrätt

Om du genomfört ett köp som privatperson har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varorna. Vi ber dig vänligen att kontakta oss innan du returnerar en vara – dels så vi vet att den kommer i retur, och så att vi kan säkerställa att den kommer till rätt adress (returadressen kan variera baserat på vilka varor som skickas).

Du står själv för returfrakten om du vill ångra ditt köp. Vid köp av tillskott, foder och liknande produkter måste förpackningen självklart vara oöppnad om den ska returneras.

Du har rätt att inspektera varan innan du bestämmer dig för om du vill behålla den eller inte. Tänk dock på att returnera varan i det skick du själv förväntar dig att motta den i – det får inte vara smuts eller hästhår på varan.  Produkter som täcken, skydd och liknande bör alltid provas med t.ex. ett lakan mellan produkten och hästens kropp, om du är osäker på storleken.

Om produkten ändå kommer tillbaka i sämre skick än när den skickades ut, kommer vi göra ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om det försämrade skicket beror på att du har hanterat varan i större utsträckning, eller mer oförsiktigt, än du behöver för att fastställa dess funktion och egenskaper.

Köp av varor med bruten försegling, till exempel tillskott eller vårdpreparat, kan inte ångras om förseglingen är bruten. Du får alltså inte öppna en förseglad förpackning om du vill nyttja din ångerrätt och returnera produkten. Vi accepterar inte returer av bett, på grund av hygienskäl. Om du vill köpa ett bett och är osäker på om du vill returnera det, be oss plombera bettet innan det skickas till dig. Plomberingen måste då vara intakt vid retur.

Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för produkten tills vi mottar den, det är därför viktigt att varan skickas tillbaka väl emballerad, och med spårbar frakt.

Om så önskas kan vi ta fram en returfraktsedel till självkostnadspris, för att underlätta för er. Du lämnar då in paketet hos närmaste DHL-ombud. Vi behåller i så fall kostnaden för returfrakten när vi återbetalar pengarna för er retur.

Det är viktigt att du alltid hämtar ut ditt paket, oavsett om du vill behålla produkterna eller ej. Ett outhämtat paket som går i retur räknas inte som nyttjande av ångerrätten, och i dessa fall debiterar vi en avgift för frakt och administrationsavgift; 350 kr eller våra faktiska fraktkostnader, beroende på vilket belopp som är högst. För att nyttja ångerrätten måste du själv hämta ut paketet och skicka tillbaka det.

Paket som skickas i retur till oss ska alltid skickas som företagspaket eller paket till ombud – vi hämtar inte ut paket som skickas mot postförskott.

Reklamation

Du som kund ska alltid känna dig trygg med att handla hos oss – om något blir fel finns vi naturligtvis här för att hjälpa dig.

Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det hos ombudet, ska du alltid reklamera direkt till ombudet. På så vis får fraktbolaget direkt information om att paketet skadats under frakten.

Om du mottar en skadad vara trots att paketet/emballaget inte är skadat, maila oss omgående på hej@vbridsport.se. Bifoga information om felet, samt bilder på den trasiga produkten. Samma sak gäller om du fått fel vara. I dessa fall står vi självklart för returfrakt, samt ser till att du omgående får en ersättningsvara.

Om en produkt gått sönder eller på annat sätt är felaktig beroende på ett fabrikationsfel ska du reklamera den till oss, genom att maila hej@vbridsport.se. Bifoga alltid bilder och en ingående beskrivning på hur felet ser ut, och hur det uppstått. Om felet visar sig inom sex månader från att varan köptes anses felet ha funnits där vid köptillfället, om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig efter denna period är det upp till köparen att bevisa att felet fanns vid köptillfället. Köparen ska alltid reklamera felet inom 2 månader från att felet uppstod (skälig tid).

Observera: varor vars skick försämrats på grund av vanvård, onormal användning eller olyckshändelse räknas inte som ett fel som kan reklameras.

Om din vara är felaktig och du reklamerar den står vi för returfrakten (79:-), men om reklamationen inte godkänns får kunden stå för denna frakt, samt eventuell frakt tillbaka från oss till kunden. Vi kommer vid reklamation alltid vilja ha bilder på felet. I vissa fall räcker det för leverantören, och både du som konsument och vi som återförsäljare slipper krångla med returfraktsedlar och inlämning av paket. I andra fall vill leverantörerna ha tillbaka varorna, och då är det bra om du kan få en retursedel så att varan skickas direkt till leverantören – så går det snabbare att hantera ärendet.

Om vi får in en reklamation, och konstaterar att reklamationen är giltig, kommer vi kompensera dig enligt nedan:

  • I första hand kommer felet på din vara att avhjälpas, om det är möjligt.
  • I andra hand kommer vi ersätta dig med en ny, likvärdig vara.
  • I sista hand, om det inte är möjligt att avhjälpa felet eller ersätta med en likvärdig vara, kan du få pengarna tillbaka.

Observera: enligt lag har säljaren rätt att få avhjälpa felet (upp till två gånger för samma fel) eller ersätta med en ny, likvärdig vara. Du har alltså inte automatiskt rätt att direkt häva köpet vid en godkänd reklamation.

VB Ridsport följer alltid konsumentköplagen, och vid eventuella tvister rekommenderar vi dig som kund att vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). VB Ridsport följer ARN:s beslut.

Vi gör vårt bästa för att hantera reklamationer så fort det bara går – ett ärende bör alltid vara avklarat inom 30 dagar (oftast går det mycket fortare än så). Dock kan det i vissa fall dröja lite länge, t.ex. om en vara ska skickas tillbaka till tillverkaren för lagning.

VB Ridsport kan neka en reklamation, om varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen.

Personuppgifter

Du måste uppge vissa personuppgifter för att vi som företag ska kunna behandla dina orders – uppgifter som t.ex. personnummer (vid betalning med faktura), telefonnummer och adress. Vi kommer aldrig sälja eller dela dina personuppgifter med tredje part.

Webbutiken har en säker https-anslutning och alla uppgifter hanteras enligt GDPR-lagen. Alla transaktioner samt information som skickas går genom säkra anslutningar.

Tvister

Vi följer alltid konsumentköplagen och månar mycket om dig som kund, och de rättigheter du har. Om en tvist mot förmodan skulle uppstå ändå, ska dessa avgöras vid en svensk domstol. Vid eventuella tvister följer vi alltid ARN:s (allmäna reklamationsnämndens) rekommendationer.

Övrigt

Om du är under 18 år måste du ha din målsmans godkännande för att handla hos oss.

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en så god upplevelse som möjligt på hemsidan – t.ex. för att håla styr på vilka produkter du lagt i varukorgen.

Valleybrook AB, organisationsnummer 559179-7302.

Postadress: Valleybrook AB, Karlsborgsgatan 10, 56892 Skillingaryd